streda, 7. januára 2015

Knihomoľská výzva 2015: Kniha, ktorej dej sa odohráva v inej krajine

Franz-Olivier Giesbert - Himmlerova kuchařka
Možno ste o tom ešte nepočuli (ja o tom viem tiež len pár mesiacov), no na Slovensku približne 5 rokov existuje organizácia s názvom Domov použitých kníh. Náplň ich práce je jednoduchá - zachrániť knihy pred vyhodením. A presne takto som sa na Vianočných trhoch v Bratislave dostala k Himmlerovej kuchařke. Knihy s tématikou druhej svetovej vojny ja môžem, ale nie také tie *samý dátum, samé meno, samá udalosť, žiadny príbeh*. Táto kniha takáto rozhodne nie je. No a čo, že sa nezakladá na skutočnej udalosti? Veď aj o tom sú knihy. Tuto je ten malý zádhrlík, pretože som ju začala čítať ešte minulý rok. No dočítala som ju až pár dní po začiatku nového roka, a tak mi snáď odpustíte, že som ju zaradila do Knihomoľskej výzvy 2015. :) Knihu som začala čítať hneď, ako som došla z trhov, a potom som ju len nerada odkladala. Dokonca som si zo začiatku ani neuvedomila, že je napísaná po česky. Úplne ma dostala touto vetou:
To jediné, co nás odlišuje od zvířat, nakonec není vědomí, které jim hloupě upíráme, ale sklon k sebelítosti: ten stahuje lidstvo dolů
Presne o tomto je táto kniha. Hlavná hrdinka neľutuje svoje rozhodnutia, pretože sa už stali.


Kniha Himmlerova kuchařka je vlastne akási biografia 105 ročnej Rózy. Začína sa v Arménsku, odkiaľ Róza pochádza, a ďalej pokračuje vo Francúzsku, Nemecku, Amerike a Japonsku, čo je vlastne dôvod, prečo je to Kniha, ktorej dej sa odohráva v inej krajine.
Dej popisuje všetky zverstvá 20. storočia, počínajúc arménskou genocídou, končiac vládou Mao Ce-Tung-a v komunistickej Číne, a pokračuje až do roku 2012, kedy má Róza 105 rokov, no stále je plná života, elánu, vlastní reštauráciu v Marseille a neprestáva variť. Čo ma na knihe asi najviac zaujalo bolo to, že Róza je postava, ktorá sa nebojí klamať, vraždiť a podvádzať, no stále vás niečo na nej prinúti odpustiť jej všetky tie hlúposti, ktoré urobila, pretože s ňou máte niečo spoločné - ľudskosť. Občas mi prekáža to delenie na dobré a zlé postavy, a hoci Róza môže byť vnímaná ako zlá postava, vo svojej podstate ja taká, ako aj my. Občas nedokáže odpustiť, zabudnúť, a uspokojí sa až po tom, čo sa pomstí ľuďom, ktorí jej ublížili (a tým nevyjadrujem svoj súhlas s vraždením! :D ).
Myslím, že viac už ku Knihe, ktorej dej sa odohráva v inej krajine, napísať nemusím, myslím, že to postačuje na vytvorenie si názoru.

Tak sa majte krásne, a snáď sa "vidíme" čo najskôr. :)


Nezabudnite ma sledovať:



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára